sl  en

Novice

sreda, 7. april 2010, 15:05

Pravna država je lahko pustna maska

V rubriki "Pogledi" današnje izdaje časnika Večer dr. Andraž Teršek pod zgornjim naslovom našteva pojavne oblike (domnevno) "pravne države" v Sloveniji in jih oriše.
V  Sloveniji imamo zagotovo tudi tisti dve različni pravni državi, ki ju lahko opazujemo in občutimo kot državljani, oziroma kot posamezniki. Ljudje s takšnimi ali drugačnimi privilegiji v družbi imajo običajno drugačen položaj tudi v sistemu pravne države...
Majhna država seveda olajša možnosti za ustvarjanje mrež pomembnejših poznanstev in omogoča učinkovitejšo rabo, pa tudi zlorabo medsebojnih vezi privilegirancev, tiha zavezništva in trajne usluge...
Več dobrih razlogov kaže na to, da ravnanja pripadnikov slovenskih omrežij privilegijev in poznanstev z največjim družbenim vplivom ne zagotavljajo etičnosti (moralnosti) pri delovanju države. Splošna pravna zavest in pravna kultura (odnos do prava kot del etičnega samorazumevanja posameznika in pragmatični odnos do prava) se tudi pri teh ljudeh zdita neustrezni. Pri ljudeh na javnih položajih in z javnimi funkcijami je zelo nizka tudi zavest o pomenu in vlogi politične odgovornosti. Ti ljudje si prepogosto lastijo svoje položaje in funkcije, jih koristoljubno izrabljajo, odgovornost pa praviloma in vztrajno zavračajo, četudi je še tako očitna...
Pravna država v Sloveniji ima še druge in pomembne obraze. Država se zdi bolj uspešna in odločna pri inkasantskem polnjenju državnega proračuna s kaznovanjem malih prekrškarjev kot pri boju zoper množične pojave korupcije in družbeno najpomembnejša kazniva dejanja. Pravna država, kot jo rišeta pravna teorija in pravna znanost, je prepogosto drugačna od tiste pravne države, ki jo dnevno ustvarja praksa rednih sodišč. To še posebej velja za tista pravna vprašanja, ki imajo poudarjen ustavnopravni značaj. Pravno državo v Sloveniji prepogosto ne ustvarja institucionalizirana moč argumenta, pač pa jo duši in kvari prevladujoča logika (politika) argumenta moči. Pomembnejše je namreč, kdo so posamezniki, ki imajo o neki zadevi določeno stališče, znatno manj pa je pomembna vsebina  njihovih stališč in strokovnost argumentov. To je mogoče opaziti ne le pri javnem nastopanju nosilcev najpomembnejših javnih funkcij, temveč tudi pri javnem nastopanju nekaterih pravnikov...